bannerikuva
Fuuga Savonia

Kunnantalon aulassa on prof. Raimo Puustisen upea lasimaalaus Fuuga Savonia 1982-83, joka on suunniteltu nimenomaan tähän tilaan.

Puustisen vuosia vienyt työ pystytettiin uuden virastotalon aulaan maaliskuussa 1983.

 

Kunnanhallitus päätti kunnanvaltuuston 100-vuotisjuhlakokouksessa 1974 hankkia Halosten taiteilijasuvun kunnioittamiseksi taideteoksen. 1979 järjestettiin viiden taiteilijan kutsukilpailu, jonka voitti prof. Raimo Puustinen. Puustinen oli lapinlahtelaisille tuttu, koska hän vietti 1970- ja 1980 –luvuilla kesiään Väisälänmäellä.

 

Puustinen ihaili kovasti Joonas Kokkosta ja hänen ”Viimeisiä kiusauksiaan” ja näin teokselle kehittyi loppujen lopuksi jykevästä ja dynaamisesta musiikista lainattu nimi ”Fuuga Savonia”. Fuuga merkitsee teeman laajentamista ja sopiikin erittäin hyvin kuvaamaan teosta. Teoksen ja Lapinlahden teema laajenee kaskipälvestä kunnaksi – siinä on kasvun idea.

 

Lasimaalaus koostuu kolmesta teemasta:

Alin osa kuvaa Telppäsniityn herätystä 1796 ja se on jaettu kolmeen osaan ”Matkalla”, ”Crecendo” (voimistuen)  ja ”Tyyntyy iltaan” .

 

Seuraava osa eli ”Sodan harmaa raita” kuvaa sotaa ja evakkovuosia. Maalauksessa ovat selkeästi nähtävissä tyhjät, kylmät kotiliedet, evakoiden sekasortoinen lähtö Karjalasta, sodassa menehtyneet vainajat, karjan kuljetukset ja sodan melske. Lapinlahdelle sijoitettiin 2000 evakkoa Salmin ja Suistamon pitäjistä ja kunnan väkiluku nousi 10 000:sta 12 000:een.

 

Ylin ja laajin osa ”Heinäpouta” kuvaa nykypäivää ja sodan jälkeistä jälleenrakentamisen kautta.  Teoksessa on nähtävillä heinäpellolle kiiruhtava perhe, rautatien tasoristeysmerkit, läheisestä Onkivedestä antavat reimarit ja laivat viitteitä, Lapinlahdelle ominaiset Valion tehtaan piiput ja kirkon torni löytyvät siitä myös. Harakoita esiintyy myös Fuuga Savoniassa, kuten Puustisen kuvittamassa Juhani Ahon ”Rautatie”-teoksessakin. ”Heinäpouta”-osan väritys ja tunnelma ovat valoisat ja toiveikkaat.

 

Tämän neljä metriä korkean ja kolme metriä leveän teoksen pystytys ja asennus metallikehyksiin vei kolme päivää. Taiteilija on itse sanonut teostaan katsoessaan: ”Taiteilijan on aina oltava matkalla, mutta kuljettava eilinen mukanaan”. Materiaalina on käytetty ranskalaista käsin puhallettua antiikkilasia ja se on toteutettu H. Wuorion lasimaalaamossa Helsingissä.

 

Puustinen on sanonut teoksestaan myös ”Olen yrittänyt tavoittaa Savon sydämen”.Fuga Savonia 1.jpg