Etusivu
Lapset ja nuoret

Lasten ja nuorten osastomme kutsuvat seikkailuihin, lukemaan ja viihtymään. Lasten ja nuorten osastojen kirjatarjonnasta löytyy luettavaa, katseltavaa ja kuunneltavaa aina kuvakirjoista kertomakirjallisuuteen ja sarjakuvista äänikirjoihin. Pääkirjaston lastenosaston siniselle sohvalle voi käpertyä nauttimaan yhteisestä lukuhetkestä. Meiltä voi lainata myös konsolipelejä ja leffoja, tai rentoutua vaikkapa Playstation-pelien äärellä paikan päällä. Teemme tiivistä yhteistyötä koulujen ja päiväkotien kanssa. Tarjoamme tiedonhaun- ja kirjastonkäytön opetusta sekä järjestämme satutunteja niin Lapinlahden pääkirjastolla kuin Varpaisjärven lähikirjastossakin.


Lapselle lukeminen on mukava tapa viettää aikaa yhdessä ja rentoutua tarinan parissa. Lukeminen myös kehittää lapsen kieltä ja puhetta, laajentaa sanavarastoa monipuolisemmaksi ja tukee päättelytaitojen kehittymistä. Lukemalla lapselle lapsi oppii kuuntelemaan ja keskittymään. Samalla tuetaan lapsen lukutaidon kehittymistä ja kannustetaan lukemisen pariin. Kun lukemisen ottaa osaksi arkea jo varhaislapsuudessa, lukuinto syntyy kuin itsestään.

Kirja kannattaa valita lapsen kehitystason ja kiinnostuksen mukaan. Vauvat nauttivat yhteisestä loruhetkestä tai värikkäitten kuvasanakirjojen katselusta. Pienimpien lasten kanssa kannattaa aloittaa arkisia asioita esittelevistä kuvakirjoista, joiden kautta lapsi saa tutustua ympäröivään maailmaan. Lapsi jaksaa keskittyä paremmin, kun kirjoissa on paljon kuvia. Kirjoja ei tarvitse lukea kannesta kanteen, vaan niistä voi katsella kuvia ja keskustella kirjan tapahtumista kysellen lapselta ja antaen lapsen kertoa omin sanoin kirjan tapahtumista. Kirjoista löytyy myös tukea erilaisiin elämäntilanteisiin aina pottaharjoittelusta päiväkodin aloittamiseen.
Lapsen kasvaessa voi siirtyä pidempiin tarinoihin. Leikki-ikäinen lapsi jaksaa jo kuunnella kertomuksia, joissa on vähemmän kuvia. Lapselle kannattaa lukea monipuolisesti, sillä kirjallisuus vaikuttaa eri tavoin: runoja lukiessa kehittyy rytmitaju, realistiset kertomukset tarjoavat samaistumiskohteita, sadut ja fantasia tarjoavat mielikuvitusmatkoja muihin maailmoihin. Lapsen luetun ymmärtämistä voi tukea keskustelemalla hänen kanssaan kirjan tapahtumista. Kirjojen kautta lapsi oppii sosiaalisia taitoja ja opettelee turvallisesti kohtaamaan vaikeitakin asioita elämässä.

Lapselle ja lapsen kanssa lukemista kannattaa jatkaa, vaikka lapsi osaisi jo itse lukea. Lukemista opettelevan lapsen kanssa voi lukea vuorotellen tai lasta voi kannustaa lukemaan tarjoamalla luettavaa ja keskustelemalla luetuista kirjoista.

Kirjavinkkejä lasten elämään.pdf

Kirjastokäynneillä oppilaat tutustuvat kirjastoon ja oppivat käyttämään sitä oppimisen, tiedonhaun ja lukutaidon tukena. Tarjoamme ryhmille kirjastonkäytön opastusta ja tiedonhaun opetusta. Käyntien teema voidaan räätälöidä ryhmän tarpeiden mukaan esimerkiksi niin, että oppilaat hakevat tietoa jotakin tiettyä koulutyötä varten.

Kirjasto tarjoaa mainioita mahdollisuuksia myös ilmiömuotoiseen oppimiseen. Kirjaston kokoelmat ovat hyödynnettävissä ilmiöoppimisen materiaaliksi. Tietokirjojen lisäksi myös fiktiiviset kirjat tarjoavat näkökulmia eri ilmiöiden käsittelyyn.

Osana ilmiöoppimista kirjasto voi tarjota opastusta tiedonhakuun ja lähteiden luotettavuuden arviointiin niin verkkolähteiden kuin kirjaston kokoelman osalta. Kirjastolle voidaan myös esimerkiksi tilata etukäteen aineistoa, jos kirjaston oma kokoelma ei tarjoa riittävästi aineistoa ryhmän tarpeisiin. Mikäli haluat kirjastosta opastusta ryhmällesi, ota yhteyttä hyvissä ajoin!

Lukudiplomin suorittamisen tarkoituksena on lisätä lukuintoa ja tutustuttaa oppilas mahdollisimman moniin erilaisiin kirjoihin. Kirjallisuuden lukemisesta on monenlaista hyötyä. Lukemalla kehittyy lukutaito, ja se onkin kaiken oppimisen perusta. Tuleehan siinä kirjan siivin myös kierrettyä maailmaa ja tavattua monenlaisia henkilöitä ja otuksia. Hyvä kirja viihdyttää ja vie mukanaan – lukudiplomin suoritettuasi olet lukenut niitä monta.

Lukudiplomin suorittamisesta sovitaan oman opettajan kanssa. Diplomikirjalistat avustavat lukemisen valinnassa: niihin on koottu kirjavinkkejä, jotka on jaettu erilaisiin kategorioihin. Oppilaan lukemien kirjojen tulee edustaa eri kategorioita. Lukemisen lisäksi oppilas tekee kirjasta tehtävän, josta on sopinut opettajansa kanssa. Luettavien kirjojen määrä selviää oman luokkatason diplomikirjalistasta. Kirjoja saa valita myös listan ulkopuolelta. Voit kuunnella myös äänikirjoja. Opettajan tehtävä on valvoa, että luettu kirjallisuus on monipuolista ja luokkatasolle sopivaa.

Keväällä opettaja toimittaa kirjastolle tiedot lukudiplomien suorittajista ja kirjasto lisää tiedot painettuihin diplomipohjiin. Diplomit voidaan jakaa juhlallisesti vaikkapa kevätjuhlan yhteydessä tai jakamisesta voidaan sopia kirjaston kanssa.

1. luokan lukudiplomi.pdf

2. luokan lukudiplomi.pdf

3. luokan lukudiplomi.pdf

4. luokan lukudiplomi.pdf

5. luokan lukudiplomi.pdf

6. luokan lukudiplomi.pdf

7. luokan kirjallisuusdiplomi.pdf

8. luokan kirjallisuusdiplomi.pdf

9. luokan kirjallisuusdiplomi.pdf

Luku-Velhon helpotettu diplomi.pdf

Lapinlahden pääkirjaston satutunnit maanantaisin klo 9.30 alkaen ajalla 2.9. - 2.12.2019.
Iltasatutunnit Lapinlahden pääkirjastossa joka toinen tiistai klo 18 - 18.30 17.9., 1.10., 15.10., 29.10., 12.11., 26.11. ja 10.12.

Varpaisjärven lähikirjaston satutunnit joka toinen perjantai klo 10 -10.30 6.9., 20.9., 4.10., 25.10., 1.11., 15.11., 22.11.  ja 13.12.
Satutunnit Varpaisjärven lähikirjastossa perheen pienimmille perjantaisin klo 9.30 - 10.00 6.9., 4.10., 25.10., 22.11. ja 13.12. 

Tervetuloa! 

Ota yhteyttä kirjastoon, jos haluat ilmoittautua satutunnin vetäjäksi.