Etusivu
Ajankohtaista
26.11.2019

Postilakon vaikutukset Lapinlahden kunnan toiminnassa

Postilakon vaikutukset Lapinlahden kunnan toiminnassa

26.11.2019

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU on ilmoittanut jakelua, käsittelyä ja kuljetusta koskevasta lakosta, joka alkoi maanantaina 11.11. kello 6. Lakon on ilmoitettu kestävän sunnuntaihin 22.12. kello 24 saakka, jollei neuvotteluissa päästä sopuun tätä aiemmin. Postin käsittelyssä, kuljetuksessa ja jakelussa saattaa esiintyä pitkäkestoista viivettä vielä lakon päättymisen jälkeen. 

Kunnalle lähetettävä posti ja laskujen eräpäivien pidennys
Lapinlahden kunnalle lähetettävä posti suositellaan laitettavaksi sähköpostitse (kirjaamo@lapinlahti.fi) tapauksissa, jolloin posti ei sisällä henkilötietoja tai muuta salassa pidettävää. Kunnalle osoitetun kirjepostin voi toimittaa myös kunnantalon asiakaspalvelupisteeseen (Asematie 4) sen aukioloaikoina (ma- pe klo 9-15).

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kuluttajalta ei voida periä postilakon takia viivästyneen laskun maksamisesta viivästyskorkoa tai muistutus- ja perimiskuluja. Lapinlahden kunta pidentää tilapäisesti asiakaslaskujen maksuaikaa ja eräpäivää lakon ajaksi. Suosittelemme e-laskun käyttöönottoa. E-laskun käyttöön siirtyneiden kesken arvomme jotain jouluista hyvää. Kuluttajan verkkolasku on turvallinen tapa vastaanottaa laskut omaan verkkopankkiin. Lisätietoa e-laskusta ja suoramaksusta saa omasta pankista. E-laskuja ja suoramaksulaskuja eräpäivän siirto ei koske. 

Sosiaali- ja terveyspalvelut
Asiakas- ja potilasmaksulaskut, lähetteet, lausunnot, päätökset ym. asiakkaille lähetettävät asiakirjat eivät lakon vuoksi tavoita asiakasta. Sosiaali- ja terveyspalvelut pyytää käyttämään vaihtoehtoisia tapoja postin lakon vuoksi.

Pyydämme asiakkaita hakemaan tarvitsemansa kiireelliset asiakirjat toimipisteestä ja sopimaan työntekijän kanssa ennakkoon hakemisajankohdasta, jotta se on valmiina. Postin lakko ruuhkauttaa kirjeiden käsittelyä myös lakon jälkeen. Tämän seurauksena asiakirjojen saapumisessa voi kestää tavallista pidempään, jopa ensi vuoden puolelle. Tämä on huomioitu jo siirtämällä asiakas-/potilaslaskujen (paperilasku) eräpäivää myöhemmäksi vuoden 2019 laskuilla, jotka on tehty 8.11.2019 jälkeen.

Sähköpostitse emme pääsääntöisesti voi lähettää sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaille päätöksiä, lausuntoja, lähetteitä, laskuja yms. tietoturvasyistä. Poikkeus tietojen lähettämiseen on turvasähköposti.

Asiakkaille, joille on lähetetty tai olisi tultu lähettämään lähiviikkojen aikana kirjeitse tieto hänelle varatusta ajasta, otetaan yhteyttä puhelimitse.

Pyydämme myös asiakkaita käyttämään Omakanta-palvelua. Omakantaan tunnistaudutaan sähköisesti esim. pankkitunnusten avulla ja sen kautta voi lukea esimerkiksi hoitoon liittyneitä kirjauksia. Palvelu löytyy osoitteesta: www.omakanta.fi.

Varhaiskasvatuspalvelut
Laskuihin (IP-laskut, päivähoitomaksut) laitamme tavanomaista pidemmän maksuajan. Tietoa päivähoitopaikasta annetaan puhelimitse, sähköpostilla tai muulla soveltuvalla tavalla.
Suosittelemme e-laskun käyttöönottoa. E-laskun käyttöön siirtyneiden kesken arvomme jotain jouluista hyvää. Kuluttajan verkkolasku on turvallinen tapa vastaanottaa laskut omaan verkkopankkiin. Lisätietoa e-laskusta ja suoramaksusta saa omasta pankista. E-laskuja ja suoramaksulaskuja eräpäivän siirto ei koske.

Kirjastot
Muistutuskirjeet myöhässä olevista lainoista sekä varausten saapumisilmoitukset eivät tule perille. Pyrimme ilmoittamaan näistä tekstiviestillä kaikille asiakkaille, joiden puhelinnumero on tiedossamme. Myöhästymismaksut kuitenkin kertyvät normaalisti, joten lainat tulee muistaa palauttaa tai uusia. Kirjastoon ei tule uusia aikakauslehtiä tai sanomalehtiä lakon aikana, poikkeuksena varhaisjakelussa olevat sanomalehdet.