Siirry sisältöön Etusivu
30.7.2020

Tiedote sosiaali- ja terveysosasto palveluista 29.7.2020

Koronavirustilanne huomioiden rajoituksia puretaan asteittain ja osittain toimitaan vielä poikkeusjärjestelyillä.

Lapinlahden terveyskeskuksessa päivystys/akuuttivastaanotto on arkisin klo 8:00-18:00 ja viikonloppuisin sekä arkipyhinä klo 8:00-16:00.
Ei-kiireellisten aikojen varaaminen ma-pe klo 8:00-14:00.
Hätätilanteissa yhteydenotto aina hätäkeskukseen 112.

1. Hengitystieinfektiopäivystys ja vatsatautioireiset sekä koronanäytteen otto p. 017 2720 411. Käynti ensiavun ovesta. Ulko-ovi pidetään lukittuna. Potilaalle annetaan kirurginen suunenäsuoja ja odotustilana on päivystyksen odotustila. Lieväoireisten, joita päivystäjän ei tarvitse tutkia, näytteenotto järjestetään ulkotiloihin päivystyksen ovien eteen. Pelkästään koronanäytteeseen tulevat ajavat autolla ensiavun ovelle lipan alle.
2. Muu vastaanotto (ei infektiopotilaille) p. 017 2720 451. Käynti terveyskeskuksen pääovesta, odotustilana on vastaanoton odotustila.

Koetulokset ja reseptiasiat, yhteydenotot p. 017 2720 414 ma-pe klo 10:00-14:00,
Sairaanhoitajat/diabeteshoitajat p. 017 2720 451 ma-pe klo 8:00-13:00
Reseptien uusiminen puhelimitse (017 2720 414) tai apteekkien ja Omakannan kautta
Ajanvarausvastaanottoja on myös Lapinlahdella.

Varpaisjärven terveysasemalla toimii arkisin lääkäreiden ja hoitajien ajanvarausvastaanotot.
Huom! myös hoitajan vastaanotto VAIN ajanvarauksella p. 017 2720 455.
Koetulokset, reseptien uusinta puhelimitse ma-pe klo 10:00-14:00 p. 017 2720 414.

Lapinlahden laboratorio on avoinna arkisin klo 7:00 -11:00. Päivystysnäytteitä otetaan ja näytteenottovälineitä voi hakea vuoronumerolla arkisin klo 14:30 saakka.
Varpaisjärven laboratorio on avoinna klo 7:30-11:00. Päivystysnäytteitä otetaan ja näytteenottovälineitä voi hakea vuoronumerolla arkisin ma-to klo 14:30 ja pe klo 13:00 saakka.
Ajanvaraus Islab-laboratorioihin ma-pe klo 12:00-14:00 p. 044 717 8888 tai http://www.islab.fi/ajanvaraus.

Hammashoito
Aikoja annetaan myös uusille potilaille. KYS:aan on perustettu päivystyspotilaille erillinen yksikkö, p. 044 717 9955, sinne ohjataan korona-virusinfektiota sairastavat ja jos on perusteltu vahva epäily infektiosta.

Äitiys- ja perhesuunnittelu- sekä lastenneuvolan
vastaanotot ovat Lapinlahden terveyskeskuksessa. Lastenneuvolan vastaanottoja on myös Varpaisjärven terveysasemalla. Puhelinneuvonta ja ajanvaraus arkisin klo 8:00-9:00. Äitiys- ja perhesuunnitteluneuvola p. 017 2720 457. Lastenneuvola p. 017 2720 458.

Fysioterapiaan annetaan aikoja sekä Lapinlahdelle että Varpaisjärvelle. Fysioterapian puhelinaika ja ajanvaraus arkisin (ma – pe) klo 12:00-13:30 p. 040 488 3595. Apuvälinelainaus Lapinlahdella ma-pe klo 12:00-13:30 p. 040 488 3595 ja Varpaisjärvellä ma ja ke klo 12:00-13:00 p. 040 488 3595. Ryhmätoiminnat ovat toistaiseksi tauolla.

Lapinlahden terveyskeskuksen vuodeosastolla
Hengitysinfektiopotilaat hoidetaan osaston eristysalueella.
Vierailut sallitaan, mikäli vierailijalla ei ole infektio-oireita, noudattaen hyviä hygieniaohjeita ja turvavälejä. Omaisten osallistuminen hoitotoimenpiteisiin, esim. syöttämiseen sallitaan.
Suomesta niiltä alueilta tuleville, joissa viime päivinä on todettu Covid-19-infektiota, suositetaan välttämään vierailuja. Niistä maista tuleville, joihin on matkustusrajoitus voimassa, vaaditaan 2 viikon karanteeni, (paitsi saattohoitopotilaan luo suojavarusteisiin pukeutuen).
Potilaan voinnin tiedustelut puhelimitse lääkärin kierron jälkeen eli klo 12:00-18:00 välillä, p. 017 2720 493.

Lapinlahden perhe- ja mielenterveysneuvolan toimipiste Käskynkkä on avoinna normaalisti arkisin ma- pe klo 8:00-16:00. Neuvonta ja uusien asiakkaiden ajanvaraus p. 050 432 6025 ma, ke ja pe klo 9:00-10:00 ja muuna aikana soitetaan takaisin viimeistään seuraavana arkipäivänä.
Perheneuvola arkisin klo 8:00-16:00, p. 040 488 3345 ja p. 040 488 3346.
Hoitokontaktit joko vastaanotolla tai puhelimen/ etäyhteyden kautta.

Työterveyshuolto hoitaa työterveyshuollon potilaat normaalisti. Osa vastaanotoista toteutetaan etäyhteydellä. Lapinlahden terveyskeskuksen työterveyshuolto on avoinna ma-to klo 8:00-15:30 ja pe klo 8:00-13:30. Puhelinaika työterveyshuoltoon on ma-pe klo 8:00-9:00, p. 040 488 3456.

Vanhuspalvelut
Palveluohjaus
Toiminta palaa ennalleen. Palveluohjauksen puhelinnumerot: Lapinlahti p. 040 488 3659 ja p. 040 488 3674 Varpaisjärvi p. 040 488 3658
Lapinlahti/Varpaisjärvi omaishoito ja intervallivaraukset p. 040 488 3674
Kotikuntoutus palaa normaaliajan toimintaan alk. 10.8.2020.
Ikäihmisten päivätoiminta aloittelee toimintaansa pikkuhiljaa syksyn aikana.
Muistipoliklinikan toiminta normaaliajan mukaisesti. Ikäihmisten neuvola, muistihoitajan vastaanotto yhteydenotto ma, ti, ke klo 8:00-9:00 p. 040 488 3453 ja p. 050 505 4430
Asumispalvelut
Ensisijaisesti yhteydenotot asukkaan omaan puhelimeen, ellei puhelinta ole, niin yksikön numeroon. Omaisille tarjotaan mahdollisuutta videopuheluun. Omaisvierailut sallitaan, mikäli vierailijalla ei ole infektio-oireita, noudattaen hyviä hygieniaohjeita ja turvavälejä. Omaisten osallistuminen hoitotoimenpiteisiin, esim. syöttämiseen sallitaan.
Suomesta niiltä alueilta tulevia, joissa viime päivinä todettu Covid-19-infektiota, suositetaan välttämään vierailuja. Niistä maista tuleville, joihin on matkustusrajoitus voimassa, vaaditaan 2 viikon karanteeni, (paitsi saattohoitopotilaan luo suojavarusteisiin pukeutuen).
Ulkopuolista kontakteista asumispalveluyksikön tiloihin sallitaan kuntoutuksen, jalkahoitajan ja kampaajan käynnit. Lääkärin vastaanotot normaali käytännön mukaisesti.

Kehitysvammapalvelut
Kehitysvammahuollon päivä- ja työtoiminta alkaa Jussinpihassa 17.8.2020 ja Varpaisjärven toimintakeskus Helmessä 3.8.2020.
Asumispalvelut

Sosiaalityön palvelut jatkuvat normaalisti. Asiointi ajanvarauksella.