Siirry sisältöön Etusivu
Harjun leikkaustyömaa
Lapinlahdentien alkupäässä sijaitseva Kirkkoharju eli Syrjäharju katkaistiin vuosina 1926–1930 Lapinlahdentien rakentamisen yhteydessä.  Tien oikaisulla oli pituutta vain 830 metriä, mutta ”paksuutta” yhden talven kaivamisen jälkeen harjun syvimmällä kohdalla oli vielä 11,5 metriä. Hanke toteutettiin pääosin kunnan varoilla. Valtio myönsi siihen apurahaa vuonna 1930 hankkeen ollessa jo lopuillaan. Apurahaa haettiin myös vuonna 1927, mutta anomus hylättiin, koska hakemuksessa erehdyttiin kertomaan, että tien rakentaminen säästäisi kunnan yhden ylimääräisen koulun eli Pinnunmäen koulun rakentamiselta, joten valtio katsoi hankkeen täysin kunnan sisäiseksi asiaksi. 

Harju katkaistiin käsivoimin ja 5.000 kuutiometriä soraa kuljetettiin työntekijöiden itse tekemillä kottikärryillä harjusta tienpenkereelle ja harjun vierellä olevaan suohon. Soraa käytettiin myös muihin tarkoituksiin ympäri pitäjää, mutta lopulta yleinen soranotto lopetettiin harjun ympäristön suojelemiseksi 1950-luvulla. Harjun vieressä sijaitseva paloasema valmistui vuonna 1951.

Vuonna 1921 valtio otti vastuulleen tärkeimpien yleisten teiden rakentamisen ja kunnossapidon. Varpaisjärven kohdalla tämä tarkoitti sitä, että valtio huolehti pääteistä väleillä Nilsiä-Varpaisjärvi-Lapinlahti ja Sutela-Korpinen. Loppujen teiden huolto huutokaupattiin kilometrin pätkissä asukkaille. 

Vuodesta 1883 tiekustannukset olivat osittain valtion harteilla, mutta sitä ennen teiden rakentaminen ja kunnossapito oli maanomistajien vastuulla. Maantieosuudet jaettiin koko kihlakunnan talojen kesken riippumatta siitä, kulkiko tie lähelläkään taloa. Teistä koituvat kustannukset saattoivat olla syrjäkylien asukkaille moninkertaiset valtateiden varrella asuviin verrattuna, sillä heidän maksettavakseen tuli kylätieosuus sekä mahdollisesti vielä pitkä yksityistieosuus. Pikkuhiljaa vastuu teistä siirtyi tiemestaripiireille, jotka Tie- ja vesirakennushallitus oli perustanut. Varpaisjärvellä toimi oma tiemestaripiirinsä 1930-1960 –luvuilla, mutta lopulta se yhdistettiin Rautavaaran piiriin. Varpaisjärvellä rakennettiin ahkerimmin teitä vuosina 1950-1970.
 

Lähteet: 
Jussi Tervon haastattelu
Varpaisjärvi-kirja