Siirry sisältöön Etusivu
Hevosajoneuvomuseo Hepola ja ravirata
Ajatus Hevosajoneuvomuseon rakentamisesta syntyi, kun Maalaismarkkinoiden perinnepihalta siirrettiin 1990-luvun alussa jälleen kerran vanhoja työkoneita omistajien varastoihin. Monet koneet olivat säilytyksessä ulkosalla ja näin ollen vaarassa tuhoutua. Väliaikainen säilytyspaikka esineille löytyi Enson uittovälinevarastosta Varpasen rannalta. Varpaisjärven Lions Clubit yhdessä muiden järjestöjen kanssa ehdottivat kunnalle, että rakennettaisiin harjoitusraviradan viereen Hevosajoneuvomuseo, johon kunta tekisi rakennuspiirustukset, hoitaisi lupa-asiat ja antaisi tarvikkeet, mutta työt tehtäisiin talkoilla. Rakennustalkoisiin sitoutuivat LC Varpaisjärvi, LC Susj Varpaisjärvi, Varpaisjärven Hevosystäväin seura, MTK Varpaisjärvi ja Varpaisjärven maa- ja kotitalousseura sekä lukuisat yksityishenkilöt sekä yritykset erilaisin työpanos- ja tavaralahjoituksin. Rakennustyöt aloitettiin toukokuussa 2002 ja museorakennus valmistui raviradan kupeeseen saman vuoden syksyllä. Paikka ristittiin Hevosajoneuvomuseo Hepolaksi.

Hepola on kunnianosoitus suomenhevoselle, joka on ollut uskollinen kumppani niin sodan kuin rauhan aikana ja siihen on voinut luottaa niin kätilön hakumatkalla, maa- ja metsätaloustöissä kuin viimeisellä matkalla kirkkomaahankin. Varpaisjärveläisille erityisen rakas ja merkityksellinen suomenhevonen on Ruuna Reipas, joka pitkän juoksijauransa aikana (1951-1965) ravasi teillä, jäillä ja radoilla noin 1300 kilpaa. Reipas sijoittui neljän parhaan joukkoon 563 startissa, ja ensimmäiselle palkinnolle se ylsi 348 kilpailussa.

Raviradan rakentamista varten kunta oli aikeissa vuokrata maata seurakunnalta, mutta seurakunnalla oli yksi ehto, joka ei ravitoimintaan istunut: jumalanpalveluksen aikaan ei raviradalla olisi saanut olla mitään ohjelmaa. Lopulta seurakunta luovutti alueen kunnan omistukseen metsäalaa vastaan ja paikalle rakennettiin ravirata.